maandag 31 maart 2008

Paastreffen en Ligfietsdag maken 508 km

Paastreffen
De dag na de aflevering van mijn Quest is het Goede Vrijdag en het begin van het Paasweekend.Ondanks alle slechte weersvoorspellingen hebben we besloten naar het Paastreffen op de Harskamperdennen te gaan.
Om 10 uur vertrekken Richard, Petra en ik vanuit Gouda. Het is net even droog, maar na 10 km krijgen we al de eerste hagelbui over ons heen. Gelukkig wordt het na even schuilen weer droog en krijgen we aansluitend enkele mooie uren met zelf af en toe een zonnetje. Alleen de laatste twee uren van de heenreis rijden we continue in de nattigheid.
Op het kamp staan Arjen en Anny al te wachten met onze bagage. Het is bijna droog en we richtten dus gelijk maar ons bivak in. Daarna wacht ons de verrassing van Theo in de gemeenschappelijke ruimte; heerlijk een bakkie erwtensoep als ontvangst!
Na het avondeten bij de plaatselijke chinees en na wat bijgepraat te hebben met andere liggers op het kamp, duiken we onze dikke, donzen slaapzakken in.
Zaterdag gaan we met een kleine groep naar het openluchtmuseum. Een erg leuke attractie, maar helaas weer veel regen. Het lijkt die dag wel of het alleen tijdens het fietsen droog is. En dat komt goed uit, want onderweg moeten we nog olie bijvullen in het remsysteem van Peet’s Hurri.


Die avond staat de overheerlijke macaronimaaltijd van Maartje en Gerold op tafel, wordt er gezamenlijk afgewassen en worden resterende uren gevuld met sterke verhalen en spelletjes.
Na alweer een vorstnacht (-6, brrr) nuttigen we ons Paasontbijt in de zaal en maken ons daarna op voor de tocht van Theo. Een mooie route langs radio Kootwijk en met een aangename stop voor koffie met appeltaart. In verband met dreigende sneeuwbuien wordt het laatste routedeel overgeslagen en keren we snel terug naar de camping.
Even opfrissen en klaar maken voor de BBQ. En jawel nu vallen ook echt de eerste sneeuwvlokken.
De organisatoren verrassen ons met heerlijk vlees en wij hoeven alleen maar op te scheppen en te eten. Super geregeld zo!
Ook deze avond uiteraard weer sterke verhalen, spelletjes en daarna een koude tent in.


En wat is dan nog mooier dan ontwaken op een wit veld met sneeuw op de tent? Een moment om niet meer te vergeten.
De maandagochtend begint met ontbijten, opruimen en tent inpakken.
Daarna start de barre terugreis door sneeuw en hagelbuien. Met z’n zevenen vertrekken we als Giraf-Kleef-Af. Bij Achterveld splitst onze route van die van de liggers uit Amersfoort. En kort daarna moeten we 10 minuten schuilen voor een hagelbui. Gelukkig komt de zon weer terug en tot Soesterberg rijden in aangenaam weer. Een pitstop met een goede lunch vormt een waardig slot voor dit weekend, want even verderop in Utrecht nemen de rest van de groep de trein en blijf ik alleen over. Mijn spieren zijn intussen wel los en het gas gaat er op. Utecht naar Gouda in ruim een uur, das het betere Quest-werk. De tellerstand na het Pasen is 420 km.

Landelijke Ligfietsdag
Net bijgekomen van het Treffen staat zondag 30 maart de landelijke ligfietsdag op het programma.
Ook nu weer zijn de voorspellingen niet opperbest. Mijn voornemen in Dordrecht te starten voor de toertocht laat ik er niet door beïnvloeden. Alleen door de regen vertrek ik later dan gepland uit Gouda en rest niet veel tijd om in Dordrecht te komen. Het is dus zaak op de dijken aanzetten en de teller tot boven de 40 km/uur te jagen. Een uur en een kwartier later ben ik bij Maia en kan nog net meegenieten van koffie en appeltaart. Pas na de start van de toertocht merk ik dat de regen toch aardig door is gezet. Mijn knie geeft pijnlijke signalen af en na een routedeel over een keienpad blijkt ook mijn linkervoorband lek. Nabij de pont van Schoonhoven besluit ik de route verder voor gezien te houden en af te zwaaien naar Gouda. Door de Vlist en Haastrecht koers ik naar huis om bij te komen onder een warme douche. De tellerstand na deze rit is 508 km.

Geen opmerkingen: